• صفحه اصلی / تولید محتوا / طراحی استاندارد محتوای…
طراحی استاندارد محتوای الکترونیکی

طراحی استاندارد محتوای الکترونیکی

در مبحث طراحی اولیه محتوای الکترونیکی  گفته شد که یکی از روش های طراحی ، طراحی به روش فهرستی می باشد حال برای تهیه یک صفحه ی فهرست نیاز است که نکات زیر را در نظر بگیریم.

  1. پس زمینه یا background
  2.  عناصری که در صفحه فهرست استفاده می شود
  3. مدلها و استاندارد های چیدمان عناوین و سایر عناصر بر روی صفحه فهرست

انتخاب پشت زمینه مناسب برای صفحه فهرست می تواند در دیده شدن راحت تر عناوین فهرست و جلب توجه مخاطب تاثیر چشمگیری داشته باشد .
در دو تصویر زیر را به دقت تماشا کنید :

حق با شماست تصویر سمت چپ بسار چشمگیر تر و زیباتر از تصویر سمت راست به نظر می رسد . ولی آیا میتواند گزینه ی مناسبی به عنوان پشت زمینه فهرست باشد؟ برای درک بهتر این موضوع لطفا به دو تصویر زیر هم توجه کنید.

همانطور که شما هم تفاوت را در دو تصویر دیدید پشت زمینه ی ای که تصویر گل داشت با اینکه بسیار زیبا بود ولی عناصر و عناوین فهرست رو به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و از بهتر دیده شدن ومخاطب پسند بودنشان به شدت کاسته شده است.

پس همیشه سعی کنید در طراحی های خود ، چه صفحه ی فهرست مطالب و چه صفحات جانبی دیگر، اصل ساده بودن رو حتما حتما حتما رعایت کنید. همیشه صفحات ساده بر خلاف تصاویر شلوغ ، هیچ وقت حس کهنگی و تکراری بودن رو در مخاطب ایجاد نمیکند و مختوای شما همیشه جذاب و مورد توجه خواهد بود . شما فرض کنید اگر صفحه ی تصویر گل را به عنوان پشت زمینه خودمان انتخاب کنیم با چند بار دیده شدن دیگرآن جذابیت اولیه رو برای مخاطب ایجاد نمیکند بلکه رفته رفته یشتر حس خستگی را در کاربر ایجاد و تشدید میکند. همچنین در این تصویر اصل تضاد متن با زمینه رعایت نشده است. یعنی رنگ متن باید با رنگ زمینه متفاوت باشد تا راحت تر خوانده شود.

در ادامه این آموزش درباره استانداردهای  طراحی صفحه ی اصلی  و یا صفحه ی فهرست مطالبی را خواهید آموخت.

عناصر راهبری محتوای الکترونیکی 

عناصر و موضوعاتی که در اولین صفحه ی یک محتوای الکترونیکی قرار می گیرند  چون وظیفه ی هدایت کاربران به صفحات خاصی را برعهده دارند به عنوان عوامل راهبری یک پروژه محسوب می شوند. که شامل دو دسته ی زیر است

  1. عناصر و موضعات اصلی : شامل عناوین اصلی مربوط به سرفصل های یک پروژه الکترونیکی است.
  2. عناصر و موضوعات فرعی : شامل دکمه ی خروج و آیکن های درباره ما ، ارتباط با ما ، راهنمایی استفاده و … می باشند.

نوع چینش و هدایت این آیکن ها باید به گونه ای باشد که مخاطبان را دچار سردرگمی نکند چون در غیر این صورت از عملکرد و کارایی اون نرم افزار به شدت می کاهد . بنابراین اصلی ترین بخش یک صفحه از لحاظ بصری به عنوان جایگاه عناصر و موضوعات اصلی انتخاب می شود.

به طور معمول عناصر اصلی در صفحه به ۴ صورت زیر پینش میشوند .

  1. عمودی
  2. افقی
  3. آبشاری
  4. نامتقارن

هر کدام از این مدل های چینش بسته به نوع کاربری نر م افزار و شرایط سنی می تواند تغییر کند به طور مثال اغلب نرم افزار های کودکان به صورت نامتقارن یا درهم می باشد و یا اغلب  نرم افزار های رسمی به صورت عمودی چیده می شود هرچند ممکن است در همه ی شرایط از همه ی مدل ها استفاده نمود.

برای درک بهتر این مبحث به شکل زیر دقت کنید:

محل قرار گیری عناصر فرعی معمولا در پایین و سمت چپ صفحه می باشد و اغلب به صورت افقی است. جایگاه دکمه ی خروج بسته به پراکندگی سایر موضوعات در صفحه ، همیشه در گوشه و بالای سمت راست و یا چپ،  می باشد.

در تمامی صفحات به جز صفحه ی فهرست ، آیکنی به نام دکمه ی بازگشت به صفحه ی اصلی قرار دارد.بنابراین باید دقت داشت که:

  1. محل قرار گیری این آیکون در تمامی صفحات جانبی ثابت باشد
  2. از یک آیکن مشخص و یکسان برای این کار استفاده کنید.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *