اولین بستر تولید محتوا

اولین بستر تولید محتوا

مجله‌ها و روزنامه ها

شرکت جان دیر (John Deere) بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی در جهان است. این شرکت در سال ۱۸۳۷ توسط آهنگر و مخترعی به همین نام بنیان گذاری شد. وقتی کسب‌وکار جان دیر رونق گرفت مثل بقیه شروع به تبلیغات کرد.

با وجود اینکه تبلیغات تا حدودی توانست به فروش ادوات و ماشین آلات کشاورزی کمک کند اما موفق به حفظ یک ارتباط دائمی با مشتریان نشد.

آنها شروع به انتشار مجله ای به نام The Furrow این مجله بدون هیچگونه اخبار زرد و تبلیغات فقط مخصوص کشاورزان بود. این مجله مطالب آموزشی و خبری درباره کشاورزی دارد و در کنار این مطالب، محصولات تولیدی شرکت John Deere را معرفی می‌کند. که هنوز هم منتشر میشود اما وبسایت و شبکه‌های اجتماعی The Furrow برای نسل جدید جذابیت بیشتری دارند.

رفته رفته مجلات و روزنامه های بسیاری با محتوا های جذاب و مخاطب پسند توسط مشاغل دیگر تولید شد. در کشور ما نیز مجلاتی مثل دانستنی ها و خانواده سبز همچنان طرفدار دارد اما اگر متولد دهه ۸۰ به بعد هستید احتمالا هیچ‌کدام از این نام‌ها را نمی‌شناسید. با روی کار آمدن تلویزیون و شبکه های اجتماعی از جذابیت مجلات کاسته شد.

رادیو و تلویزیون

در دهه 1390 شمسی تقریبا هر خانه یک رادیو داشت و تولید محتوای صوتی در رادیو هم انجام می شد. کم کم تلویزیون وارد بازار تولید محتوا شد و تولید محتوای تصویری به همراه صوت نیز شکل گرفت.

در ابتدا بیشتر در تلویزیون بستر محتوا های تبلیغاتی بود اما به مرور بازاریابی محتوا نیز شکل گرفت که در آن علاوه بر تولید محتوا، محصول یا خدماتی معرفی می شد. برای مثال در یک سریال پرطرفدار از خرید محصولات لبنی از برند خاصی نام برده می شد.

اینترنت و شبکه های اجتماعی

تا مدت‌ ها پویش های تبلیغاتی در تلویزیون مردم و مشاغل را بسیار به خود علاقمند و سرگرم کرده بود تا این که اینترنت از راه رسید.

با ورود اینترنت به عرصه تولید محتوا تازه فهمیدیم چقدر جهان بدون اینترنت کسالت بار بود. در ابتدای کار بسیار دور از ذهن بود که اینترنت به این اندازه گسترش پیدا کند که حتی بر روی سبک زندگی افراد، شغل و کسب درآمدشان موثر باشد.

عصر اینترنت باعث شد وبلاگ ها گسترش پیدا کنند و مقالات زیادی نوشته و توزیع شود. رفته رفته با گذشت زمان، انبوهی از محتوا ها به صورت متنی و تصویری در فضای اینترنت قرار داده شد. به طوریکه یافتن اطلاعات مورد نظر برای کاربران دشوار شد پس موتور های جست و جو مانند یاهو و گوگل شکل گرفتند. مردم در موتورهای جستجو هر چیزی که نیاز داشتند جست و جو می کردند، اما در این میان سایتی برنده است که محتوای باکیفیت و کاملی ارائه داده باشد.

اما این انتهای کار نیست شبکه های اجتماعی لطف را در حق کسب و کار ها تمام کردند و این بستر را فراهم کردند تا صاحبان مشاغل بتوانند با انتشار محتوای مرتبط و مفید، با مخاطبان خود ارتباط بیشتری برقرار کنند.

در عصر حاضر کمتر فعالیتی پیدا می ‌شود که سایت انحصاری یا حداقل حسابی در شبکه‌ های اجتماعی نداشته باشد. بازاریابی محتوا با تولید محتوای جذاب و گیرا، اساس و پایه استراتژی جذب مشتریان آماده خرید، محسوب می شود. هدف اصلی بازاریابی بر مبنای محتوا، جذب مشتریان جدید و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار و همیشگی است.

مزایای بازاریابی محتوا

  • بالا بردن ریسک دیده شدن کسب و کارتان
  • مقرون به صرفه و کم هزینه
  • ایجاد روابط پایدار با مخاطبان
  • برندینگ
  • جلب اعتماد مشتریان
  • نتایج و عملکرد قابل تحلیل
  • معرفی شما به عنوان یک متخصص در صنعت
  • کمک به ایجاد شهرت، اعتماد و اعتبار.
  • راهنمای مشتریان در گرفتن تصمیم و مشاوره بهتر برای خرید
  • ارزش آفرینی برای سایت

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *